Scurte prezentări ale proiectelor selectate la ediţia pilot a MICRO-FINANŢĂRILOR PENTRU CULTURA VIE
MICRO-FINANŢĂRILE PENTRU CULTURA VIE sunt o schemă de finanţare prin care Asociaţia MetruCub – resurse pentru cultură răspunde unei triple nevoi. În primul rând, sprijinim proiecte culturale care se desfăşoară într-o perioadă calendaristică când aproape nicio finanţare publică nu mai este disponibilă – finalul anului. De asemenea, ne orientâm către proiecte realizate de artişti, colective de lucru sau organizaţii care nu îşi pot asuma aplicaţii complexe pentru finanţare sau care sunt în mod normal excluşi de la finanţare publică pe bază de proiect (persoane fizice, colective de lucru care nu au personalitate juridică). Nu în ultimul rând, căutăm proiecte care au potenţialul de a provoca, a pune pe gânduri, a ilustra lucruri şi idei puţin vizibile în spaţiul public românesc, a arunca o nouă lumină asupra unor realităţi şi idei intens vehiculate, a explora metode de a atrage un public nou către arta şi cultura contemporană sau de a pune în valoare patrimoniul construit sau cel imaterial. Credem în necesitatea acestor proiecte şi le acordăm încredere.
Persoana de contact pentru mai multe detalii: Raluca Pop, coordonator de program / raluca.pop@m3culture.ro
Radu Popescu (reprezentant al Asociaţiei TEATRUL.RO)
”CU STĂPÂN / FĂRĂ STĂPÂN” Spectacolul ”Cu stăpân / Fără stăpân” își propune să studieze conflictele și disputele apărute pe marginea Legii eutanasierii câinilor fără stăpân în urma morții violente a unui copil de patru ani, despre care se presupune că a fost sfâșiat de maidanezi pe un teren viran din inima Bucureștiului, capitala României, Septembrie 2013. Spectacolul va folosi în dramaturgia sa vocile publice, argumentele pro și contra aduse în mediul virtual, în media, în societate pe acest subiect, încercând să rămână cât mai obiectiv. Tema finală a spectacolului o constituie modalitatea prin care se construiește un discurs public violent, mecanismele prin care această violență este exhibată și întreținută în media, precum și lipsa de toleranță în cadrul discursurilor publice. |
Katia Pascariu (reprezentant al Asociaţiei ADO – artă pentru drepturile omului )
Copii răi – turneu în școli Copii răi – un text-confruntare, un spectacol manifest despre sistemul care ne creşte, ne formează şi ne face oameni mari. Ideea de a juca acest spectacol într-un spaţiu teatral neconvenţional – cum este sala de clasă – locul unde se petrece acţiunea principală a piesei noastre, a apărut că o necesitate, ulterior lansării spectacolului la Green Hours. Impactul pe care am observat că îl are subiectul piesei – violenţa în şcoală – dar şi montarea textului în această formulă simplă şi directă, asupra unui public tânăr ne-a convins că merită continuat acest demers. Cu atât mai mult, mers şi performat în inima problemei – în şcoli, acolo unde putem avea discuţii la cald, post spectacol, cu adevăraţii actori ai subiectului – elevi, profesori, părinţi. katia_pascariu@yahoo.com / http://artapentrudrepturileomului.wordpress.com/ |
Marius Bogdan Tudor (reprezentant al colectivului de redacţie al Gazetei de Artă Politică, din care mai fac parte Ionuţ Sociu, David Schwartz, Mihaela Michailov)
Gazeta de Artă Politică nr.4 Gazeta de Artă Politică este o publicaţie independentă, cu apariţie trimestrială, care dezbate, teoretizează și promovează arta care își asumă un rol socio-politic şi abordează tranșant arta din România și din țări cu problematici înrudite. Numărul 4 (decembrie, 2013) are ca temă: Arta comunităților excluse și urmărește procesul de descentralizare întreprins de grupuri de artiști atât din România, cât și din spațiile învecinate (Ungaria, Slovacia, Republica Moldova ș.a.). Prin acest număr (care va cuprinde reportaje, interviuri și texte teoretice) se încearcă o identificare a acelor forme de artă participativă și documentară care se adresează unor publicuri marginale, oameni de la sate și zone defavorizate. G.A.P. este o publicaţie autofinanţată, care se distribuie gratuit. |
Raluca Munteanu (reprezentant al Fundaţiei Pro Patrimonio)
Muzeul Bisericii de lemn din Urşi Expoziția Biserica de lemn din Urși reașezată în comunitate are un dublu scop: primul este acela de a ilustra procesul de restaurare și a explica valoarea monumentului istoric în cadrul muzeului bisericii de lemn din Urși în curs de amenajare din sat; cel de-al doilea este cel de promovare a restaurării bisericii și strângere de fonduri pentru continuarea lucrărilor de restaurare. Expoziția va folosi pentru a găsi finanțările necesare lucrărilor viitoare, dar este concepută pentru comunitate, ajutând la reintegrarea bisericii de lemn în comunitate, la educația culturală a tinerilor, dar și pentru atragere de turiști. Restaurarea bisericii „Buna Vestire” și „Arhanghelul Mihail” din satul Urși, comuna Popești, face parte din programul 60 de biserici de lemn, program care se desfășoară în parteneriat între Ordinul Arhitecților din România și Fundația Pro Patrimonio și are ca obiectiv salvarea și conservarea patrimoniului rural din nordul Olteniei și sudul Transilvaniei, reprezentat de bisericile de lemn de cimitir, parțial sau total abandonate, toate clasate ca monumente istorice, datate între secolele al XVII-XIX lea. |
Jean Lorin Sterian (reprezentant al lorgean theatre)
lorgean, teatru, performance, dans contemporan sau performance? lorgean theatre se apropie de vîrstă de 5 ani. A început demult să meargă, vorbeşte binişor, se pregăteşte de şcoală. De-a lungul timpului, garsonieră din Şipotul Fîntînilor a găzduit aproape cincizeci de artişti în treizeci de piese, trei rezidenţe, două workshop-uri şi mult public. Prin „lorgean, teatru, performance sau dans contemporan?” , eveniment care închide stagiunea 2013, vă invităm la trei tipuri diferite de reprezentaţii, chestionînd dacă spectacolele propuse de lorgean theatre au devenit, de-a lungul timpului, un gen anume. Genul lorgean. |
Radu Lesevschi (reprezentant al A-S-A-P București)
Centru de cultură contemporană într-un spațiu industrial din București – studiu de fezabilitate Scopul proiectului este identificarea clădirilor industriale din București care ar putea acomoda activitatea unei constelații de inițiative și actori din sectorul cultural independent. Studiul va presupune inventarierea detaliată și actualizată a spațiilor de acest tip prin documentare fotografică recentă, date despre regimul juridic, proprietar, starea clădirii, cost chirie/achiziție, accesibilitate etc. și vor fi evaluate față de contextul scenei locale. |
Daniela Pălimariu
SALON VIDEO ediția a patra, Iași, 6 – 21 decembrie, 2013 SALON VIDEO este o platformă de prezentare și experiment pentru arta video, inițiată în 2012 de Daniela Pălimariu, cu sprijinul lui Dan Basu; primele trei ediții au fost organizate în București la Alert Studio, Atelier35 și Spațiul Platforma. În decembrie 2013, salonvideo colaborează cu tranzit.ro/iasi și Luminița Apostu, curator, pentru al patrulea eveniment. Acesta va avea loc la Iași și va include lucrări video și de sunet, selectate în urma unui open call internațional. Tema acestei ediții este NOȚIUNI DE METODĂ, iar termenul limită pentru aplicații este 20 noiembrie. |
Pingback: M3Culture.ro | MetruCub – Resurse pentru cultură