Raluca Iacob

cultural policy analysis & planning | project management | NGOs | governance | grants | culture in schools | audience development

Roșia Montană și fondurile europene pentru 2014-2020. A purtat cineva această discuție?

| 0 comments

Particip zilele astea la Sofia la o discuție despre rolul fondurilor structurale 2014-2020 ca instrument de dezvoltare prin cultura și mă gândesc la proiectul minier al RMGC pentru Roșia Montană. Revăzând notițele despre prezența culturii și a patrimoniului în varianta de Acord de Parteneriat (AP) din iunie 2013 a României am dat peste un pasaj care mi-a atras atenția și pe care vi-l copiez și vouă mai jos, pentru informare și punere pe gânduri. Eu am câteva întrebări punând cap la cap cele două lucruri: pe de-o parte, promisiunile și intențiile pe care România le declară UE și, pe de altă parte, mizeria mersului mai departe cu proiectul minier propus de RMGC pentru Roșia Montană:

  1.  Cum pot fi acceptate de același guvern în același timp dezastrul ecologic iminent de la Roșia Montană, în cazul aprobării finale a proiectului RMGC și promisiunea (marcată cu bold și italic) de mai jos, cu privire la protejarea și promovarea patrimoniului cultural și natural pentru dezvoltare teritorială și valorificarea sa durabilă?
  2. A explorat cineva posibilitatea ca regiunea din jurul Roșia Montană să fie considerată eligibilă pentru ITI (Integrated Territorial Investment), prezentate pe larg in AP de la pagina 156 încolo)? Dar pentru alte tipuri de finanțări din viitorul cadru 2014-2020?
  3. Ce opinii ar emite UE despre promisiunile de mai jos, din Acordul de Parteneriat, dacă proiectul minier al RMGC ar trece?

Vă rog să luați în considerare faptul că AP este un document de programare menit să asigure inteligenta, eficienta și sustenabila investiţie din Fonduri Structurale şi de Investiţii ale UE în România și că nu are directă legătură cu Roșia Montană sau RMGC, ÎNSĂ părerea mea e că începe să aibă o foarte clară legătură dacă (1) principiile și orientările sale vin în contradicție cu practicile generale ale statului român de a “dezvolta” teritorii distrugându-le și (2) dacă se pierde sau se omite cu bună știință o posibilitate de dezvoltare inclusiv cu bani de la UE a regiunii Roșia Montană. Mai jos, paragraful promis: “3 INTEGRATED APPROACH TO TERRITORIAL DEVELOPMENT SUPPORTED BYTHE ESIF[...]The definition of the areas where integrated actions for sustainable development needs to be done on the basis of a set of criteria which should include: number of inhabitants and demographic dynamics, administrative functions, functional diversity, accessibility to transport systems, services of general interest provided, etc.Given the potential identified and having in regard the territorial disparities as resulted from the analysis, a series of territorial development priorities can be setout for 2014 – 2020 period:

  • Equitable access to services of general interest

Public services – known at European level as services of general interest – aim to fulfil daily needs of the population and are vital for their welfare. The citizens’ quality of life depends on these services that are essential for sustainable economic development and for social cohesion in Europe. For this reason, universal access to public services needs to be a fundamental right and a pillar of the social European model.In Romania the general accessibility of rural areas is a major problem that has been constant in time. The connection of rural areas to the major transport network and to the public utilities of higher (urban) level is generally low and is a major problem for development opportunities.This is why it is necessary to ensure a territorial balance concerning the access to services of general interest, given the clear discrepancies between more developed territories and less developed ones, as well as between densely populated and sparsely populated areas. Ensuring equitable access to services of general interest is also the most important component of the combat against poverty and also contributes to prevent the expansion of this phenomenon. In this context, Romania’s efforts should be focused on two directions: to ensure the preservation and protection of natural and cultural resources, but also to capitalize in sustainable manner these resources. For this, it could be envisaged actions for conservation, stopping interventions with negative impact, promoting tourism,raising awareness of local communities concerning heritage values and their vulnerability etc.” (p153-154)

credit foto: Bianca Floarea

Leave a Reply

Required fields are marked *.


Visit Us On FacebookVisit Us On LinkedinCheck Our Feed