Published on 15:35 | by MetruCub
0Fiecare contează în echipa Susține cultura în educație
Datorită organizațiilor şi oamenilor care ne-au fost alături în 2014, 2015 şi 2016, Susţine cultura în educaţie a crescut de la o inițiativă voluntară de discuții și problematizare la o platformă energică de generare de resurse diverse (formări, analize și rapoarte, modele de lucru în parteneriat, ghiduri) a unei comunități naționale de profesioniști entuziaști.
Începutul unui nou an este un bun moment să ne amintim de fiecare și rolul pe care l-a avut. Mulțumim tuturor !
Am reuşit să dăm viaţă proiectelor noastre datorită Granturilor SEE 2009 – 2014 – Fondul ONG în România (Vlad Dumitrescu, Iulia Țuțuianu şi Nicoleta Giurcă, care ne-au monitorizat atent activitățile și au avut grijă ca activitățile și rezultatele să urmărească obiectivele pe care ni le-am asumat. De multe ori i-am simțit parte a echipei de proiect, prin atenția și sfaturile pe care ni le acordau); Administraţiei Fondului Cultural Naţional (AFCN), cu sprijinul căreia am dezvoltat proiectul Lecţiile patrimoniului, Forumul cultura în educaţie – ediţia I (2016) şi vom derula în 2017 Parteneri edu-creativi la nivel național şi ediţia a II-a a Forumului. AFCN ne-a recunoscut calitatea şi impactul a ceea ce facem cu un premiu pe care îl ţinem cu drag în birou, câştigat la categoria „Comunicare și mediere culturală” (mulțumirile se îndreaptă atât către juriu, cât și către echipa AFCN, în frunte cu doamna Irina Cios, continuând cu doamnele Carmen Constantin și Valentina Mușa); ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului Bucureşti, care ne-a susţinut două dintre proiecte care, împreună cu Lecţiile patrimoniului, au îmbogăţit şi continuat iniţiativa: Publicul viitorului (2015) şi Parteneri edu-creativi – ediție pilot (2016) (mulțumim Mihaela Păun şi Raluca Ciută, pentru deschiderea de a colabora şi Adina Costea, care ne ajută în fiecare an să depăşim cu gânduri bune momentul raportărilor finale).
Raluca Iacob, coordonatorul, mediatorul, omul cu multe idei, cea care a ținut direcția atunci când ideile de dezvoltare au dat buzna, perfecţionistă, mega-pasionată de sisteme culturale și de felul în care cultura poate conta mai mult.
Diana Ciocan, entuziastă și muncitoare, s-a alăturat în august 2015, dar parcă ar fi fost cu noi de la început; e pasionată de dezvoltarea profesională și formarea tinerilor și pune umărul să facem din proiect o inițiativă cu adevărat internațională.
Mihai Iacob, omul de bază pentru abordarea școlilor și înțelegerea domeniului educației preuniversitare, care ne-a împins să înțelegem din ce în ce mai bine de ce anumite lucruri (nu) funcționează în școlile publice și cum putem progresa cu tact.
Ștefania Ferchedău, producător cultural ingenios, dedicat și responsabil, atentă la dinamica relației dintre artiști și școli și pasionată de actualizarea memoriei proiectelor reușite. A venit cu multe idei bune, întotdeauna conectate la realitatea practicii artistice.
Bianca Floarea, care ne-a ajutat să înțelegem mai bine proiectele cultural-educaționale și ne-a reamintit în momentele grele de valoarea muncii noastre.
Raluca Neamu, un minunat pedagog, tonică și optimistă, capabilă să lucreze cu artiști și cu copii, cu neobosită prezență de spirit și atașament față de cauza educației culturale.
Vera Marin, care își ia inspirația din orice mișcă, structurând și cele mai complicate situații și comunicându-le apoi cu o energie contagioasă.
Claudia Pamfil, formatorul prin excelență, care prin observațiile glumețe și profunde ne-a iluminat drumul pe care trebuie să mergem pentru a forma cele mai diverse personalități edu-creative.
Irina Damian, comunicator inspirat și carismatic, care trăiește arta contemporană ca un fapt de viață, care a făcut mesajul nostru atractiv și accesibil, chiar și atunci când se referea la politici publice, curriculum și mese rotunde de advocacy.
Radu Manelici, un designer inspirat și atent la detalii și o persoană care ne-a dat sentimentul că suntem pe drumul cel bun, că munca noastră transmite valori bune, care contează.
Alina Vlasă, voioasă și echilibrată, interesată ca vocea tinerilor să fie mai bine ascultată în proiectele care le sunt dedicate.
Nicolae Mandea, care cu multă răbdare, pasiune și generozitate ne-a încurajat și ne-a sfătuit cum să dezvoltăm proiectul și să îl facem interesant pentru studenții de la teatru.
Ovidiu Voicu, minte limpede, care ne-a adus de mai multe ori cu picioarele pe pământ, arătându-ne rezultatele și propunerile noastre din perspectiva mai largă a valorii educaționale, față în față cu alte priorități publice.
Cosmin Manolescu, cu multă experiență managerială prin filtrul unei personalități artistice, ne-a îndemnat să lăsăm artiștilor libertatea și spațiul de expresie directă cu și pentru copii.
Petre Botnariuc, o minte analitică și riguroasă, o prezență extrem de necesară pentru înțelegerea sistemului educațional de către organizațiile culturale.
Angelica Mihăilescu, dedicată și sufletistă, a văzut în fiecare situație de implicare a artiștilor și organizațiilor culturale în școală nuanța potrivită și a cernut experiențele într-o analiză cu sens.
Aurora Kiraly, calmă și echilibrată, a cărei experiență de predare a artei contemporane în mod ingenios și clar a ajuns să atragă mai multe cadre didactice și să le deschidă mintea pentru a o integra în practica la clasă.
Delia Popa, hotărâtă să implice copiii în procesele artistice și dornică să lucreze la confluența artelor, apropiind artele vizuale și literatura în ateliere convingătoare.
Liliana Basarab, critică și provocatoare, capabilă să capteze atenția copiilor și să îi implice în procese artistice autentice.
Valentina Bâcu, al cărei drag de copii și talent de a comunica cu ei se vede de departe; ne bucurăm că reușește să strângă în jurul ei colaboratori dedicați pentru editarea unei reviste pentru copii.
Katia Pascariu, un adult ne-cuminte, care ne deschide mintea și sufletele prin arta actorului, prin vocea pe care o dă copiilor neînțeleși de către structurile educaționale rigide.
Mihaela Michailov, neobosită, fermă și atentă la detaliile comunicării și emoției implicării în proiecte de teatru, care actualizează drepturile copiilor și ne îndeamnă să avem mai multă grijă unii de ceilalți.
Maria Cosmina Dragomir, care uneori pare vizitată de spiriduși zburdalnici, care o ajută să realizeze toate proiectele artistice cu și pentru copii pe care le gândește, cu pasiune și mult suflet.
Mădălina Gheorghe Tănase, prezența discretă și eficientă a pedagogului de artă care ajută copiii să se exprime creativ.
Cristina Adam Toma, care ne-a convins de puterea obiectelor muzeale de a spune povești și a cărei putere de persuasiune în general, alături de multe cunoștințe de educație culturală, sperăm să îi aducă mult succes.
Iulia Iordan, care găsește o vorbă bună pentru situațiile cele mai dificile, autor creativ și discret al mai multor cărți minunate despre istorie și despre sufletele noastre care se plimbă prin timp.
Codruța Cruceanu, un profesionist dedicat al educației culturale, care cu grație și înțelepciune ne oferă cât putem duce, în fiecare moment.
Astrid Holen, care ne-a arătat ce facem bine în România și ne-a oferit cu generozitate toate lecțiile experienței ei bogate de susținere a prezenței a artei în școlile norvegiene.
Sandra Mahvima, care are o dorinţă ambiţioasă în care ne-a făcut să credem: introducerea dansului ca materie opţională în şcolile din România, creativă şi activă, are o atracţie la copii inegalabilă. Şi la noi.
Mioara Lujanschi, care are o voință de a împărtăşi din experienţa sa incredibilă, un exemplu de implicare cu suflet şi curiozitate de a cunoaşte, a înţelege pentru a te putea ajuta și de a ne lăsa liberi să creștem cum dorim.
Simona David-Crisbăşanu, care a adus acea vibraţie pozitivă şi super faină formărilor noastre, de la care am învăţat să ne apreciem pe noi în relaţie cu ceilalţi şi să fim mai atenţi cu partenerul de lucru.
Negreşit că mulţumim sponsorilor Aqua Carpatica (doamnei Valentina Vesler) pentru că, înainte de toate, sunt dintre cei mai implicaţi în susţinerea iniţiativelor cultural-educaţionale şi Premier Catering pentru bucatele cu care ne-am hrănit participanţii la Forum (Carmen Herghelegiu, care ne-a oferit suportul nostru indiferent de oră).
Pentru organizarea mesei rotunde cu tema Măsuri de politică publică pentru valorificarea potențialului culturii în educație pe 7 aprilie 2016 mulţumim pentru găzduire Bibliotecii Naţionale a României, doamnelor Claudia Şerbănuţă şi Adriana Borună, specialiști ai bibliotecilor publice, vizionare și pasionate de munca lor. Deoarece am avut-o ca invitată pe doamna Astrid Holen a fost nevoie de traducere simultană care ne-a fost asigurată de Lusto Traduceri prin domnul Lucian Stoian şi echipa profesionistă de încredere de interpreţi şi tehnicieni.
Forumul nu ar fi ieşit atât de bine fără voluntarele noastre Diana Bota Cristina, Oana Alexandra Voicu şi Larisa Manole, care au fost sprintene, descurcăreţe şi vesele de dimineaţă până la finalul fiecărei zile de eveniment. Alături de noi, timp de 3 luni, am avut-o şi pe Tina Reys, primul nostru stagiar. Nici dacă am fi căutat un om precum Tina, nu am fi găsit. S-a potrivit mănuşă organizaţiei MetruCub şi ne-a părut rău că a plecat, păstrând speranţa că vom mai avea oportunitatea să lucrăm împreună.
Miruna Tîrcă (Asociața Komunitas),
Matei Martin (președintele Consiliului AFCN),
Șerban Iosifescu (președinte al Agenției Române de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar),
Mina Sava (Asociația De-a arhitectura),
Octavia Borș (Coaliția pentru educație),
Despina Hașegan și Silvana Râpeanu (Muzeul Național de Artă al României),
Raluca Andrei (Muzeul ASTRA Sibiu),
Petra Dobruska (One World la școală),
Diana Cercel și Rodica Domințeanu (Asociația Macondo),
Laura Coroamă (Institutul Francez Timișoara),
Diana Melnic și Elena Ștefan (Inspectoratul Școlar al Mun. București),
Mihaela Enache (Școală Gimnazială „Ferdinand I”),
Cosmin Chiriță și Oana Moșoiu (coordonatori ai programului de formare „Managementul activităților extracurriculare” (MAENf) în cadrul programului CIVITAS),
Laura Dănăilă (Asociația Dalcroze România),
Lorand Maxim (Asociația Reciproca),
Liliana Basarab (ArtCrowd – artiști în educație),
Gabriel Boldiș (duo-ul artistic Minitremu),
Alexandra Zbuchea (Rețeaua Națională a Muzeelor din România),
Andreea Daniela Machidon (Fundația Pro Patrimonio),
Adriana Scripcariu (Asociaţia Gaspar, Baltasar & Melchior),
Angelica Iacob și Mihaela Murgoci (Global Mindscape),
Roxana Coman (Muzeul Municipiului București),
Radu Apostol (Centrul de Teatru Educațional Replika),
Edmond Niculușcă (ARCEN – Asociația Română pentru Cultură, Educație și Normalitate).
Începem prin a mulţumi echipei Radio România Cultural pentru că ne-a fost alături pe parcursul întregului demers, înca de la început (Ioana Bâldea-Constantinescu, Adina Dragomir, Adela Greceanu, Matei Martin, Mirela Stana). Alături de premiul AFCN ţinem și premiul oferit în cadrul Galei Radio România Cultural (ce seară frumoasă!) pe care Susţine cultura în educaţie l-a primit la categoria „Educație și Învățământ”.
Tot de la început ne-am împrietenit şi cu Modernism.ro, care ne-a promovat prin toate canalele lor de comunicare şi cu echipa Roata Mare (Cristina Toma și Despina Hașegan) care a scris o mulţime de articole atent şi cu drag despre experienţele profesorilor şi artiştilor cu elevii.
Mulţumim mult DIGI FM (Alexandra Neagoie şi Adina Gorita), pentru că a îmbrăţişat iniţiativa noastră; The Institute, pentru interviurile realizate cu specialiştii noştri puţin promovaţi în România; Totul despre Mame, Agenda culturală pentru copii şi Designist pentru promptitudine și perseverență în promovarea ideilor de activități de calitate pentru copii și părinți.
Pe lângă partenerii şi oamenii din jurul nostru, am putut să construim o imagine şi mai frumoasă a ceea ce s-a întâmplat şi, astfel, să dăm de veste în toate colţurile ţării că existăm, prin materialele video realizate de Dripal (FilmamOrice) şi Lucian Iordan (Persona Film). Am învăţat multe de la ei, mici detalii care fac diferenţa. Nu ştim cum au reuşit să pună cap la cap zeci de ore de filmare în 5 minute de documentar. Ne mândrim cu ce au realizat şi vă invităm să vizionaţi materialele pe canalul nostru de youtube.
Mulţumim Violetei Dascălu (Şcoala Ferdinand I), pentru că ne-a primit cu braţele deschise şi pentru că este un exemplu de colaborare şi energie (multă energie!). Mulţumim cadrelor didactice care au lucrat cu artiştii şi educatorii culturali în puţinul timp rămas între şi după orele de la clasă pentru ediţia pilot din Bucureşti a proiectul Parteneri edu-creativi: Mihaela Enache (Şcoala Gimnazială „Ferdinand I”); Mihaela Petre (Liceul Bilingv „Miguel de Cervantes”); Aureliana Grama (Şcoala Gimnazială „Sfântul Silvestru”); Mădălina Sava (Şcoala Gimnazială nr. 5); Daniela Bălăneanu şi Valentina Bîlcea, pentru aportul la realizarea ghidului „Lecțiile patrimoniului – Scenarii educaţionale pentru ciclul gimnazial” și pentru atenția pe care o acordă elevilor lor și dorința de a deveni tot timpul mai bune, pentru a ajunge mai bine la copii și a-i atrage către lumea artelor și a patrimoniului cultural; Irina Cangeopol, pentru că este un profesor care luptă pentru ca elevii şcolii să intre în contact cu arta şi artiştii și le transmite nu doar cunoștințe, ci și o sensibilitate absolut necesară în receptarea frumosului și emoției.
Centrul pentru Educație și Formare Sintagma, fini cunoscători ai sistemului educațional preuniversitar și entuziaști ai integrării artei în predare sau ca opțiune extrașcolară.
Asociația Da’DeCe, povestitori fără seamă, promotori ai activităților de educație culturale bine făcute, care cresc cu o energie bună și cu mult profesionalism.
Asociaţia Gaspar, Baltasar & Melchior, care educă profesori și școli despre patrimoniul cultural local și regional și care dovedesc prin felul în care trăiesc și locul în care aleg să își investească timpul și energia, că omul sfințește locul.
Fundația pentru o societate deschisă, unde am organizat majoritatea întâlnirilor „Cultura în educaţie” din 2015: mulţumim pentru că ne-aţi primit cu prietenie, ceai și cafea calde de fiecare dată!
Muzeul Național de Artă al României, gazda multor întâlniri de echipă şi a unor momente prin excelenţă artistice ale Verei Marin şi Cristinei Toma, sub regia Ralucăi Iacob şi lui Lucian Iordan (vorbim de realizarea ghidurilor video pentru cadrele didactice din proiectul „Lecțiile patrimoniului”).
Filarmonica „George Enescu”, care că ne-a deschis porțile și am pus o primă piatră la temelia unui parteneriat care poate continua, pentru a le arăta copiilor cât de interesante pot fi muzica și patrimoniul.
Muzeul Municipiului București, care prin Angelica Iacob și Roxana Coman, realizează activități minunate de educație culturală pentru toate vârstele și care au primit cu bucurie și curiozitate și abordarea noastră de predare a unor materii școlare prin patrimoniu și au îmbrățișat ideea dezvoltării unei comunități de practică locale.
Asociația Young Initiative – Centrul pentru Managementul Organizațiilor Non-Profit, un spaţiu fain pus la dispoziţia organizaţiilor, unde am desfăşurat multe dintre activităţile gratuite de care au beneficiat profesori şi artişti.
Biblioteca Națională a României, unde am găsit nu doar un spațiu central și confortabil pentru mai multe întâlniri, ci și o similitudine de valori și interese, care ne-au făcut să ne simțim că suntem acasă la cineva din comunitatea culturii în educație.
Coaliția pentru Educație, un demers curajos și necesar, promovat cu inspirație, tact și tenacitate de Daniela Vișoianu, la care am ajuns datorită unei minunate întâlniri și discuții cu Octavia Borș, din care am rămas cu dorința de a explora și mai mult premizele unui impact sustenabil în educație, prin arte și patrimoniu.
Asociația Câte-n lună și-n mansardă, energizată de Maria Cosmina Dragomir și Mădălina Gheorghe Tănase care iubesc arta copiilor și ne deschid ochii pentru a vedea genialitatea începuturilor.
Minitremu, compus din duo-ul Laura Borotea și Gabriel Boldis, care inventează jocuri foarte serioase cu și despre arta contemporană și propun o viziune generoasă despre rolul artiștilor în dezvoltarea copiilor și tinerilor.
Asociația 37, care crede că la liceu arta contemporană poate inspira tinerii și profesorii lor să fie mai ingenioși, mai implicați și să își perceapă și modeleze realitatea și viața. Bravo, Irina Bălan și Luiza Zamora, și mult mult succes și energie în continuare!